Sosyal fobi belirtileri nelerdir, tedavisi

Sosyal fobi çoğunlukla ergenlik döneminde başlayan ve sosyal ortamlarda kişiyi aşırı derecede geren, küçük düşme, yargılanma korkusu nedeniyle kaçınma ya da katlanma tepkisi yaratan bir durumdur. Neredeyse her 5 kişiden birisinde görülür.

Sorunu yaşayan kişi çoğunlukla terapiye gelmek istemez ve kaçınma davranışları (sıkıntı yaratmayacak eş, iş arkadaş seçimi) ya da bir takım rahatlatıcılarla (alkol, ilaç madde kullanımı) durumu aşmaya çalışır.

Sosyal fobik için acı verici bu durum, onun zamanını ve tüm yaratıcılığını engelleyebilir. Sosyal fobisi olan kişi bu durumdan hiç kurtulamayacağını düşünür ve amatörce üstüne gitme çabaları durumu daha da kötü bir hale getirir.  Ancak iyi haber; sosyal fobinin  tedavisi vardır ve çoğunlukla düşünülenden daha kolaydır. Birkaç seansta kişilerin durumlarını kontrol edebildikleri ve oldukça rahatladıkları gözlenir. Uzun yıllar ki deneyim ve gözlemlerime göre  tedaviye ne kadar erken başlanırsa o kadar çabuk ve net sonuç alınır..

Sosyal fobi tedavisinde sosyal sıkıntı ile ilgili farkındalık kazanmak birinci hedeftir. Yani kişi aslında kendisinin çok „yargılayıcı ve sürekli diğerlerini gözleyen olduğunu farkettiğinde tedavi hızla akmaya başlar“ kişi çevreyi yargılamayı bıraktığında kendisininde aslında yargılanmadığını farketmeye başlar. Mükemmeliyetçi kişilik yapısını değiştirmek için gestalt terapi teknikleri kullanılır. Diğer önemli bir çalışma üstüne gitme, sıkıntıya katlanma ya da iletişim ve davranış becerilerini düzenleyen ve geliştiren tekniklerdir. Doğru nefesle -merkezden hareket- öğretilir.. Yani başkaları odaklı hareket etmeden kendiyle temas etme, mindfulness teknikleri gibi teknikler kullanılır. Bir metaforla tedaviyi özetleyecek olursak yüzeydeki dalgaları yaşamın kendisi gibi algılamaktan vazgeçmeyi ve okyanusun derinlerindeki dinginliğe odaklanmayı öğretiriz. Uygun vakalarda ilaç tedavisi psikoterapiye eklenebilir..